Dvikónászana - Kétszögpóz
Dvikoṇāsana (dvi – kettő, koṇa – szög)



FELVÉTEL LÉPÉSEI
  • kiinduló ászana: Tádászana
  1. A karokat hátrahúzva kezeinket összekulcsoljuk, és az összekulcsolt kézfejekkel belégzéssel megnyújtózunk hátrafelé, lefelé, a mellkast megemelve és a vállakat elhúzva a fültől.
  2. Kilégzéssel előrehajolunk, mialatt a két kart is megemeljük.
  3. Hajoljunk le olyan mélyen, amennyire csak lehetséges. A karok nyújtva engedjük előre a fej fölé, az összekulcsolt kézfejekkel folyamatosan nyújtózva.

KITARTÁS
  1. A nagylábujjak és a sarkak összeérnek. A lábujjakat szétterpesztve engedjük a talajra. A testsúly a teljes talpon nyugszik, 3 ponton oszlik el: a nagylábujj alatti párnán, a kislábujj alatti párnán és a sarkon. A két talp közt is egyenletesen oszlik el a testsúly.
  2. A térdünket hajlíthatjuk, de a gerincünket, hasunkat megnyújtva tartjuk (a köldök befelé, felfelé húzódik, a szegycsontot húzzuk el a köldöktől).
  3. Egyenesedik ki a gerincoszlop a fejtető nyújtózásával a talaj irányába. Hasizmok megtartottak, köldököt befelé-fölfelé húzzuk. Szegycsont törekszik a talaj felé.
  4. A vállakat most is elhúzzuk a fültől, széles a vállöv. Lapocka simul a hátba.
  5. A nyak laza, a tarkó megnyújtott.

ERŐVONALAK
  • láb elülső-oldalsó része nyújt fölfelé, míg a hátsó-belső része nyújt lefelé
  • sarokból megemel az ülőgumó fölfelé, hátrafelé
  • medencéből nyújt lefelé a fejtető
  • csípőlapáttól nyújt lefelé a törzs oldala
  • szegycsonttól nyújt kifelé a kulcscsont
  • vállból nyújt és emel felfelé a kar
  • sarok, farokcsont egy vonalban

KITARTÁS ALATTI LÉGZÉS
  • belégzés: nyújt a láb, sarokból emelkedik az ülőgumó, szegycsont törekszik a talaj felé, köldöktől távolodik
  • kilégzés: nyújtózik a fejtető a talaj irányába, hosszabbodik a has és hát, lapocka megtart, nyújtózik a kar

TIPIKUS HIBÁK
  • leesik a belboka, görcsös lábujjak, térdkalács nem tartott, comb laza, lábban nincs aktivitás
  • medence elbillen valamelyik irányba
  • has nem megtartott, mellkas-vállöv beeset, lapocka leejtett
  • fej kiemelt, vagy görcsösen húzódik a mellkas irányába (megtörik a nyak, vagy túlfeszít), nem nyújtózkodik a fejtető a talaj irányába
  • váll-lapocka leesett, nem megtartott
  • a kéz ujjai szétcsúsznak, a karok nem aktívak, vagy könyökből hajlítva marad a kar

LEBONTÁS LÉPÉSEI
  1. Belégzéssel lassan egyenesedünk fel álló pozícióba. A karokat is visszahúzzuk a törzs mögé.
  • pihenő ászana: Tádászana

RÁVEZETÉS
  • bármilyen ülő helyzetben előrehajlás hátul összekulcsolt kezekkel

HATÁSOK
  • Harmonizálja a gyökér, a korona és a szív csakrát
  • Kedvező hatást gyakorol a hasűri szervekre. Gyomorsüllyedés, hasmenés, krónikus bélpanaszok, vesesüllyedés, aranyér esetén jótékony hatású.
  • Gyógyítja a gyomorfájdalmakat
  • Energizálja a májat, lépet és veséket
  • Gerincidegeket és agyat megnyugtatja
  • Rossz közérzet és lehangoltság ellen jó
  • Lazítja a vállövet, nyitja a mellkast
  • Ruganyossá teszi a lábat
  • Serkenti a fej vérellátását
  • Arcbőrráncok ellen jó
  • Elhízást megelőzi
  • Megnyújtja a test hátsó izmait saroktól a nyakszirtcsontig
 
ELLENJAVALLATOK
  • Porckorongsérv esetén szigorúan csak egyenes háttal és hajlított térdekkel végezhető!
  • Kopás és hátfájás esetén óvatosan
  • Fejen bármilyen akut gyulladás van
  • Magas vérnyomás

Írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.


Kapcsolódó gyakorlatok

Uṣṭrāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Hanumānāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Ardha-candrāsana 1
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Egyéb gyakorlatok

Ganésa az elefántfejű isten, aki mindent legyőz
Mūla-bandha
összeállította: Képes Andrea, Medvegy Gergely, T. Ozorák Zsuzsanna
életmentő kéztartás
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy