Dzsálandhara-bandha - Torokzár
A jāla szó hálót, szövedéket, hálószemet jelent. Ezt a bandhát a sarvāgāsana és annak gyakorlatai alatt sajátíthatod el a legkönnyebben, amikor a szegycsontot az állhoz szorítva tartod.


VÉGREHAJTÁS ÜLÉSBŐL

Ülj stabil, keresztezett lábú ülésbe, ha szükséges, emeld meg a medencét és simítsd a hátad a falhoz, hogy a hátadegyenes legyen. Lehunyt szemmel tedd a tenyereidet a térdedre, majd belégzés után tartsd a levegőt, és billentsd a fejedelőre, és megemelve a szegycsontot közelítsd egymáshoz az álladat és a mellkasodat. Maradj így, ameddig a légzés visszatartása kényelmes. Lassan old a zárat, emeld meg a fejed, majd lélegezz ki.


ELLENJAVALLATOK

Nyakcsigolya-gyulladás, szédülés, magas vérnyomás vagy szívbetegségek esetén ne gyakorold.


JÓTÉKONY HATÁSOK

A jālandhara-bandha végrehajtásakor a nyak körüli īkon zárást alkalmazunk, így szabályozzuk a fej és a törzs között a vér és az energia áramlását. Nyugtató, stresszoldó hatású.


VARIÁCIÓ

Akiknek merev a nyakuk, annyira hajtsák előre a fejüket, amennyire ez lehetséges, vagy a két kezüket egymásra téve helyezzék azokat a kulcscsontok tetejére, majd ehhez érintsék az állukat. 


Ha úgy gondolod, hogy segítséggel, gyakorlati útmutatással könnyebben megy ennek a bandhának a megtanulása, jelentkezz a Baktivedanta Hittudományi Főiskola tanfolyamára. Bővebb információkat itt találsz.




Összeállította: Képes Andrea, Medvegy Gergely, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.

Kapcsolódó gyakorlatok

Varuna a víz istene
csőrkéz
írta: Medvegy Gergely és Képes Andrea
Egyéb gyakorlatok

Paścimottānāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Parivṛtta-trikoṇāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Sukhāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy