Mahá-bandha - Teljes zár
Mahā legfelsőbbet, legnagyobbat jelent. A mahā-bandha a három zár együttes alkalmazása.


VÉGREHAJTÁSA ÜLÉSBŐL


Bármilyen ülő helyzetben végrehajthatjuk. 
A bandha felvételének és lebontásának két sorrendje lehetséges:
  • amennyiben lentről fölfelé haladunk a felvétel során (mūla-bandha, uḍḍīyāna-bandha, jālandhara-bandha) és föntről lefelé az oldásnál, az az energia fölfelé áramlását segíti
  • a föntről lefelé történő felvétel (jālandhara-bandha,uḍḍīyāna-bandha, mūla-bandha) és lentről fölfelé történő oldás során pedig a testben lévő energiakoncentrálódását támogatja a bandha

ELLENJAVALLATOK

Magas vagy alacsony vérnyomás, szívproblémák, agyvérzés, vagy más, agyi keringési problémák, gyomor- vagy bármilyen bélfekély, akut gyulladás, sérv, menstruáció, várandósság, a nyaki gerincszakasz problémái esetén ne végezzük.


JÓTÉKONY HATÁSOK

Magában foglalja a három bandha jótékony hatásait, kiegyensúlyozza az endokrinrendszert. Elcsendesíti az elmét, így kiváló előkészítője a meditációnak.


Ha úgy gondolod, hogy segítséggel, gyakorlati útmutatással könnyebben megy ennek a bandhának a megtanulása, jelentkezz a Baktivedanta Hittudományi Főiskola tanfolyamára. Bővebb információkat itt találsz.



Összeállította: Képes Andrea, Medvegy Gergely, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.

Kapcsolódó gyakorlatok

Prāṇa
írta: Medvegy Gergely és Képes Andrea
Hakini a homlokcsakra istene
írta: Medvegy Gergely és Képes Andrea
Egyéb gyakorlatok

Pādāṅguṣṭhāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Utthita-pārśvakoṇāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Parivṛtta-pārśvakoṇāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy