Sasánkászana - Holdpóz
Śaśāṅkāsana (śaśa – nyúl, aṅka – jel, śaśāṅka – nyúl jeles, vagyis a hold)


 
FELVÉTEL LÉPÉSEI
  • kiinduló ászana: Vadzsrászana
  1. Belégzéssel a mellkast megemeljük, a hasat hosszan megnyújtjuk, majd kilégzéssel „hosszú” hassal előrehajolunk.

KITARTÁS
  • A homlok talajon.
  • A karok lazán a talajon a fej körül (esetleg a kézfejek egymáson a homlok alatt), vagy a test mellett felfelé néző tenyérrel hátra nyújtva, a kézujjak a lábujjak felé mutatnak.
  • Vállakat ellazítjuk, a talaj felé engedve őket.

ERŐVONALAK
  • Medencét elnehezítjük, ülőgumó a sarokhoz ér! (Medence és gátizmok megtartottak!)
  • Keresztcsont a talaj irányába hátra süllyed, míg a fej és vállöv előre.
  • Has, törzs hosszú és a hát széles.

KITARTÁS ALATTI LÉGZÉS
  • belégzés: hát szélesedik
  • kilégzés: fej és keresztcsont ellentétes irányba nyújt

TIPIKUS HIBÁK
  • az előző két pontban leírt akciót és lazítást nem végzik
 
LEBONTÁS LÉPÉSEI
  1. Lassan, csigolyáról csigolyára egyenesedünk föl, akár kéztámasz segítségével. A fej mozdul utoljára.
  • pihenő ászana: Vadzsrászana

HATÁSOK
  • finoman nyújtja a combot és a bokát
  • kedvező hatást gyakorol a hasűri szervekre. Gyomorsüllyedés, hasmenés, krónikus bélpanaszok, vesesüllyedés esetén jótékony hatású
  • gyógyítja a gyomorfájdalmakat
  • energizálja a májat, lépet és veséket
  • erősíti a termékenységet
  • gerincidegeket és agyat megnyugtatja
  • serkenti a fej vérellátását
  • arcbőrráncok ellen jó
  • ellazítja a derék izmokat

ELLENJAVALLATOK
  • magas vérnyomás
  • térdsérülés

Írta:
Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.


Kapcsolódó gyakorlatok

Caturaṅga-daṇḍāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Prasārita-pādottānāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Kandarāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Egyéb gyakorlatok

Bhramarī-prāṇāyāma
összeállította: Képes Andrea és Medvegy Gergely
Mahā-bandha
összeállította: Képes Andrea, Medvegy Gergely, T. Ozorák Zsuzsanna
írta: Medvegy Gergely és Képes Andrea
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy