Parivritta-pársvakónászana - Átforduló oldalsó szögtartás
Parivṛtta-pārśvakoṇāsana (parivṛtta – megfordított, pārśva – oldal, koṇa – szög)



FELVÉTEL LÉPÉSEI
  • kiinduló ászana: Vírabhadrászana 2. jobbra elvégezve
  1. Kilégzéssel – a karok továbbra is oldalsó középtartásban – fordulunk a törzzsel jobbra, az egész felsőtest a jobb lábfej irányába néz.
  2. Jobb kezünket csípőre tesszük, a ballal belégzés közben felnyújtózunk, megnyújtva az oldalunkat, majd kilégzéssel döntünk előre, a jobb combra hosszan rásimítva a hasat. Engedjük a bal kezet a talajra, haladók estén a bal tenyér a talajon a jobb talp külső oldala mellett (variációk könnyítésként: ujjbegyek a talajon, tenyér egy téglán/blokkon, a tenyér/ujjbegyek a belső talpél mellett a talajon).
  3. A csípőre tett jobb kéz segítségével, a vállat hátrahúzva forgatjuk a felsőtestet tovább jobbra, míg a két váll egymás fölé kerül, majd belégzéssel felnyújtjuk a jobb kart, kilégzéssel pedig elnyújtózunk vele a fül felett, a talajra nyomott bal sarokból.

KITARTÁS
  • a fej lehet semleges pozícióban vagy a fönt lévő kéz hüvelykujján a tekintet, de közben a fejtetővel nyújtózunk, s úgy fordul a fej
  • a fönt lévő kéz az ujjbegyekig aktív (tehát a könyök nyújtva van)
  • a vállöv széles, a lapockákat belesimítjuk a hátunkba, a szegycsont emelkedik, az alsó bordákat visszahúzzuk
  • a vállöv a talajra merőleges, a medenceöv a talajjal párhuzamos
  • a lábujjak a talajra simulnak, mindkét sarok, külső talpél, nagylábujj alatti talppárna stabilan a talajon, emeljük a belső bokát, a behajlított láb térdét végig megtartjuk a boka felett, a comb alsó része a talajjal párhuzamos, a lábfej nem fordul el
  • a megtartott medencéből csavarodik a gerinc és vele az egész törzs

TIPIKUS HIBÁK
  • elöl lévő lábnál: belboka leesik, térd befelé esik, térd-boka nincs egymás fölött
  • hátul lévő lábnál: külső sarok és lábél elemelkedik, nincs nyújtva a láb, térdkalács nem megtartott és nem a lábfej irányába néz
  • medence: instabil, a lábakban nincs elég aktivitás és a medence kibillen valamelyik irányba
  • törzs: nem csavarodik és nyújtózik eléggé a gerinc, mellkas és vállöv nem megtartott
  • fönt lévő kar: nem nyújtózik, nem a törzs folytatásaként áll
 
KITARTÁS ALATTI LÉGZÉS
  • belégzés: mindkét láb aktiválódik, hátul lévő láb külső lábéléből hosszan megnyújt a törzs és fejtető
  • kilégzés: fokozódik a törzs rotációja

LEBONTÁS LÉPÉSEI
  1. Belégzéssel csípőre húzzuk a jobb kezet, elemeljük a talajról a balt, s megnyújtózunk vele, majd kiemeljük a felsőtestet, Vírabhadrászana 2-be nyújtózunk bele, és Adhó-mukha-svanászanán vagy Trikónászananán keresztül elvégezzük a gyakorlatot a másik irányba is.
  • pihenő ászana: Adhó-mukha-svanászana

RÁVEZETÉS
  • tégla a kéz alatt (egyensúlyozásban segít)
  • falhoz simulva végezni
  • székre támaszkodva végezni (erőt ad az egész gyakorlatnak)
 
HATÁSOK
  • erőteljesebb a Parivritta-trikónászanánál, így a hatása is nagyobb, a térdinak azonban nincsenek annyira megnyújtva
  • a hasi szervek jobban összenyomódnak, ami elősegíti az emésztést
  • javul a hasi szervek és gerincoszlop vérellátása, melynek következtében mintegy megfiatalodnak
  • segít abban, hogy a salakanyagot erőlködés nélkül eltávolítsuk a belekből
 
ELLENJAVALLATOK
  • boka, térd, csípő gyengeség
  • gerincsérv

Írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.


Kapcsolódó gyakorlatok

Pūrvottānāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Halāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Hasi śavāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Egyéb gyakorlatok

Hakini a homlokcsakra istene
Uḍḍīyāna-bandha
összeállította: Képes Andrea, Medvegy Gergely, T. Ozorák Zsuzsanna
a kiöntés és egyesülés mozdulata
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy