Nirálamba-szarvángászana - Támaszték nélküli gyertyatartás
Nirālamba-sarvāṅgāsana (nirālamba - támaszték nélküli, sarvāṅga - egész test, minden tag)



FELVÉTEL LÉPÉSEI
  • kiinduló ászana: Szálamba-szarvángászana
  1. Kezünket emeljük el a hátunktól. Kezek helyzete lehet:
    • hát mögött, alkar fölfelé néz, felkar talajon, tenyér egymás felé néz
    • hát mögött, egész kar a földnek feszül, tenyér, vagy kisujjszél van lent
    • törzs előtt, kar a földön, kézhát a talajon
    • törzs mellett felnyújtva, tenyér befelé néz

KITARTÁS

  • A tarkó hosszan megnyújtott, az áll a mellkasra zárul.
  • A tekintet a mellkas felé irányul, a szegycsontot folyamatosan emeljük.
  • A karok és vállöv mélyítéséből (lenyomásából) emelkedik a magasba a test.
  • A has és a hát izmai aktívak.
  • A farokcsont a szeméremcsont felé mozdul.
  • Hát, medence, láb egy vonalban.
  • A lábakban a Tádászanához hasonló aktivitás van jelen.
  • Az egész talpat nyomjuk fölfelé.
  • A test vonala nem baj, ha nincs merőlegesen a talajhoz képest. 
 
TIPIKUS HIBÁK
  • a fej nincs közép helyzetben, elfordul valamely irányba
  • a nyak nem egyenes, tarkó nem megnyújtott
  • a váll nincs rendesen begörgetve
  • nem a vállöven és felkarokon támaszkodunk, hanem a nyakon
  • a könyök nem váll szélességben van letéve
  • a tenyér nem nyomódik a hátba
  • a hát nem egyenes
  • a hát, a medence és a láb nincs egy vonalban
  • a láb nem egyenes
  • a talp kibillent helyzetben van és nem emel fölfelé
  • kiemelten figyelünk, hogy a testsúly ne a nyakon, hanem a vállövön legyen
 
KITARTÁS ALATTI LÉGZÉS
  • belégzés: emelkedik a test elülső felszíne, nyújt a hát és láb
  • kilégzés: süllyed a test hátsó felszíne, nehezedik a vállöv

LEBONTÁS LÉPÉSEI
  1. A fejet és a vállakat a földön tartva lassan, belégzéssel leengedjük a lábainkat, közelítve a térdet a homlokhoz (térd-homlok tartás, vagy laza ekeállás), majd kilégzéssel domborítva a hátunkat csigolyáról-csigolyára ereszkedünk vissza a talajra. Ha már a keresztcsont is a talajra simult, a lábakat talpra állítva szintén a talajra helyezzük.
  2. Pár légzésig megpihenünk ebben a pozícióban.
  • pihenő ászana: Savászana

HATÁSOK
  • a torok és a homlokcsakrát harmonizálja
  • kedvezően hat az agyalapi mirigy, az agyi vérkeringés, a hallás, a nemi működés zavarai esetén
  • javasolt aranyér, epilepszia, fejfájás, gyomorsüllyedés, heresorvadás, impotencia, a pajzsmirigy csökkent működése, krónikus torok- és gégegyulladás, krónikus mandulagyulladás, petefészek gyulladás, menstruációs problémák, vastagbélgyulladás, visszértágulatok, meddőség, mellékvese rendellenességek, méhhátrahajlás esetén
  • hormonálisan megfiatalítja az öregedő testet
  • rövid időre megszűnteti a fáradtságot, valamint segíti a tanulást, a könnyebb emlékezést
  • kiváló az álmosság elűzésére
  • a mellkast az állhoz szorítva serkenti a pajzsmirigyet
  • kiegyensúlyozza a keringési-, emésztő-, szaporodási-, ideg- és belső elválasztású rendszereket
  • tartás- és egyensúlyjavító
  • megerősíti a vállövet
  • az agyba irányuló bő vérellátással együtt lecsendesíti az elmét, enyhíti a mentális és az érzelmi stresszt, félelmet és fejfájást, valamint segít tisztázni a pszichológiai zavarokat
  • a mellékpajzsmirigyre gyakorolt hatás gondoskodik a csontok normális fejlődéséről és regenerálódásáról, megelőzve az idő előtti meszesedést
  • hasi légzésre késztet, javítja a testben a levegőcserét
  • feloldja a végbélzáró izmokról a természetes gravitációs nyomást, ezzel segít az aranyér esetén
  • tonizálja a lábakat, a hasat és a nemi szerveket, mivel elvezeti a pangó vért és folyadékot, és serkenti e területek vérkeringését
  • a nyakcsigolyák rugalmasságát is növeli, és tonizálja a nyakon keresztül az agyba futó idegeket is, valamint általánosságban fokozza a vérkeringést ezeken a területeken, ami élénkíti a fület, a szemet és a mandulákat, megelőzi és enyhíti a különféle torok- és orrbetegségeket
  • a jógaterápiában használják még az asztma, a cukorbetegség, vastagbélgyulladás, pajzsmirigy rendellenességek, impotencia, méhelőesés, valamint menopauza és menstruációs zavarok kezelésére

ELLENJAVALLATOK
  • nyakcsigolya problémákkal küzdők ne végezzék
  • extrém magas és alacsony vérnyomás
  • nagyfokú érelmeszesedés
  • szívbetegségek
  • fej területén bármilyen akkut gyulladás vagy vérzés van
  • retinaleválásra és bevérzésre hajlamos szem
  • fülgyulladás, kötőhártya gyulladás, zöldhályog esetén
  • menstruáció alatt

Írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.


Kapcsolódó gyakorlatok

írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Uttānāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Anantāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Egyéb gyakorlatok

írta: Medvegy Gergely és Képes Andrea
Varuna a víz istene
írta: Medvegy Gergely és Képes Andrea
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy