Karna-pídászana - Fülek leszorítása térdekkel
Karṇa-pīḍāsana (karṇa - fül; pīḍā - fájdalom, kellemetlenség, nyomás)



FELVÉTEL LÉPÉSEI
  • kiinduló ászana: Halászana
  1. Behajlítjuk a lábat és a két térd közelítjük, majd letesszük a két fül mellé a talajra, a lábszár és a rüszt a talajra simul (ha nem ér le a térd, akkor a lábujjakat tesszük le a földre).

KITARTÁS
  • A tarkó hosszan megnyújtott, az áll a mellkasra zárul.
  • A vállöv van a talajon, azon támaszkodik a test.
  • A hát ésa derék domború, hagyjuk megnyúlni azokat.
  • A térdek (ha nem érnek le, akkor a lábujjak) szintén a talajon vannak, ezeken is támaszkodik a test.

KITARTÁS ALATTI LÉGZÉS
  • belégzés: szélesedik a hát, emelkedik a medence
  • kilégzés: hagyjuk nyúlni a nyakat, hátat és derekat

TIPIKUS HIBÁK
  • erőltetjük a gyakorlatot, görcsösség (feszesség) van a testben
  • a fej el van mozdulva
  • a vállak nincsenek begörgetve
  • nem a vállöven, hanem a nyakon van a testsúly
  • a térd vagy ha az még nem megy, akkor a lábujjak nincsenek a talajon

LEBONTÁS LÉPÉLEI
  1. A fejet és a vállakat a földön tartva lassan, kilégzéssel, csigolyáról-csigolyára ereszkedünk vissza a talajra. Ha már a keresztcsont is a talajra simult, a lábakat talpra állítva szintén a talajra helyezzük.
  2. Pár légzésig megpihenünk ebben a pozícióban
  • pihenő ászana: Savászana

RÁVEZETÉS
  • a térd alátámasztásával, vagy ha az még nagyon magasan van, akkor lábfej alátámasztásával végezni

HATÁSOK
  • a köldök, a torok és a homlokcsakrát harmonizálja
  • pihenteti a törzset, a szívet és a lábakat
  • nyújtja a derék, hát és nyak izmait
  • pozitívan hat a nyakra, az orrnyálkahártya vérellátására és a fülekre
  • rendszeres és hosszan kitartott gyakorlása javítja a látást, s az olyan torokbántalmakat, mint a mandulagyulladás
  • kitűnő hatékonyságú légzőszervi megbetegedése esetében is
  • javítja a deréktáji vérkeringést
  • masszírozza a belső szerveket, javítva ezzel funkcióikat
  • összességében nagy szerepet játszhat az általános egészség megőrzésében, ill. visszaszerzésében is

ELLENJAVALLATOK
  • nyakcsigolya problémákkal küzdők ne végezzék
  • minden olyan eset, amelyben a fordított testhelyzet ellenjavallt (lásd az ellenjavallatokról általában jegyzetben)

Írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.


Kapcsolódó gyakorlatok

Karṇa-pīḍāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Garuḍāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Ardha-śīrṣāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Egyéb gyakorlatok

Mūla-bandha
összeállította: Képes Andrea, Medvegy Gergely, T. Ozorák Zsuzsanna
Bhastrikā-prāṇāyāma
összeállította: Képes Andrea és Medvegy Gegely
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy