Dzsathara-parivartanászana - Gyomrot masszírozó, törzset elfordító póz
Jaṭhara-parivartanāsana (jaṭhara - gyomor, parivartana - fordulás)



FELVÉTEL LÉPÉSEI
  • kiinduló ászana: Szupta-dandászana
  1. A karok oldalsó középtartásban, tenyérrel felfelé, figyelünk rá, hogy a lapocka és a váll mindvégig a talajon maradjon.
  2. Kilégzéssel leengedjük az együtt tartott, nyújtott lábakat a jobb tenyérbe (illetve közelítjük ahhoz). A csavarás alatt a fej mindig az ellentétes irányba mozdul.

KITARTÁS
  • az egész talpat nyújtjuk el magunktól (sarkat és a lábujj tövet is)
  • a térdkalács megtartott, a comb, a gátizom, az alhas és a derék is megtartott
  • csavarás közben a vállöv ellen tart a csavarásának
  • a mellkas, a vállöv úgy dolgozik, mint tāḍāsanában, nyitott és megtartott
  • a fejtető folyamatosan nyújt, valamint ellentétes irányba nyújt a két ülőgumó: ez a nyújtózás fogja egyenesen tartani a gerincoszlopot

KITARTÁS ALATTI LÉGZÉS
  • belégzés: nyújtózás (a fej és ülőgumók ellentétes irányba, a csípőből pedig a láb nyújt el)
  • kilégzés: mélyít a csavarás

TIPIKUS HIBÁK
  • a lapocka, a váll elemelkedik a talajról
  • a gerincoszlop nem egyenes, nincs kitartva a fej- és lábnyújtás
  • a lábakat nem tartjuk együtt

LEBONTÁS LÉPÉSEI
  1. Belégzéssel hozzuk vissza a lábat supta-daṇḍāsanába, majd kilégzés kíséretében elvégezzük a másik oldalra is.
  • pihenő ászana: Savászana vagy Szupta-pávana-muktászana

HATÁSOK
  • fokozza a prána áramlását a köldök tájékon, a köldök csakrát harmonizálja
  • hatékonyan építi le a hasi, törzsi zsírpárnákat
  • masszírozza a belső szerveket, nagy hatással energetizálja, felfrissíti a gyomrot, a májat, lépet, a hasnyálmirigyet, és erősíti a beleket, megszünteti azok renyheségét
  • rendszeres gyakorlásával az összes hasi szerv karban tartható
  • helyrehozza a hát és a csípő környéki rendellenességeket, esetleges idegbecsípődéseket és ficamokat is
  • kiváló a gerincferdülés kezelésére

ELLENJAVALLATOK
  • súlyos hátpanaszok, fekély, sérv és pajzsmirigy túlműködés esetén óvatosan kell végezni
  • gerincsérv esetén ne végezzük

Írta:
Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.


Kapcsolódó gyakorlatok

Paścimottānāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Supta-pāvana-muktāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Pūrvottānāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Egyéb gyakorlatok

Ganésa az elefántfejű isten, aki mindent legyőz
tehén kéztartás
Bhastrikā-prāṇāyāma
összeállította: Képes Andrea és Medvegy Gegely
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy