Szupta-pávana-muktászana - Szeleket felszabadító póz
Supta-pāvana-muktāsana (supta - alvó, tétlen; pāvana - levegő, szél; mukta - felszabadult)



FELVÉTEL LÉPÉSEI
  • kiinduló ászana: Savászana
  1. Hajlítsuk be a lábakat, majd a jobb lábat húzzuk a has fölé, a comb a hasfalra simul, a térd a mellkashoz közelít, a kezek a lábszárra kulcsolva, kétfelé, kifelé mozog a két könyök. A bal lábat kinyújtva engedjük vissza a talajra. A deréktájék a talajra simul.
  2. A fejet belégzéssel megemelve az orrot/homlokot közelítjük a térdhez, néhány légzésig kitartjuk az āsanát.
  3. Kilégzéssel lazítunk, a fejet, lábat a talajra visszaengedve, majd lábtartáscsere: a bal lábunkat húzzuk a mellkasunkra, míg a jobb a talajon marad.
  4. Ezek után mindkét lábat a has fölé húzhatjuk, a derék és a keresztcsont továbbra is talajra simul, a karok átölelik a lábakat. Emeljük meg a földről a fejünket, s homlokunkkal közelítsünk a térdeink felé.
  5. Kiegészítés: a kétlábas verzióban a gyakorlatot kiegészíthetjük előre-hátra hintázással, oldalra gördülésekkel.

KITARTÁS
  • egylábas verziónál: a nyújtott láb úgy dolgozik, mint paścimottānāsanában, vagy jānu-śīrṣāsanában, a hajlított lábat pedig közel húzzuk a törzshöz: a comb a hashoz, míg a lábszár a combhoz simul
  • kétlábas verziónál: mindkét lábat közel húzzuk a törzshöz, a kar ás vállöv kivételével (ami megtartja a lábakat és felemeli a lapockát, fejet) a test minden izomzata ellazul

TIPIKUS HIBÁK
  • egylábas verziónál: a lent lévő nyújtott láb nem nyújtott, behajlik a térd, elemelkedik a láb hátsó felszíne a talajról
  • kétlábas verziónál: láb nincs elég közel a törzshöz, görcsös a gyakorlat, vállöv nem megtartott, könyök nem oldalra hajlik, homlok/orr nem közelít a térdhez

KITARTÁS ALATTI LÉGZÉS
  • folyamatos mélyhasi légzés

KIJÖVETEL LÉPÉSEI
  1. A gyakorlat végén leengedjük vállainkat, karjainkat és a fejünket a talajra, kinyújtjuk a lábainkat.
  • pihenő ászana: Savászana

HATÁSOK
  • a nemi és a köldök csakrát harmonizálja
  • a hasűri masszázs miatt megfiatalítja a belső szerveket
  • a hasűri szervek felfüggesztését erősíti
  • energetizálja a májat, vesét, hasnyálmirigyet, lépet, gyomrot
  • eltávolítja a gyomorban és belekben pangó gázt
  • serkenti az emésztést
  • megszünteti a székrekedést
  • serkenti a belek perisztaltikáját

ELLENJAVALLATOK
  • menstruáció
  • terhesség

Írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.


Kapcsolódó gyakorlatok

Siddhāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Parivṛtta-jānu-śīrṣāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Prasārita-pādottānāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Egyéb gyakorlatok

tehén kéztartás
Garuda a Visnu istenséget hordozó madár
írta: Medvegy Gergely és Képes Andrea
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy