Viparíta-karani - Fél gyertyaállás
Viparīta-karaṇi (viparīta - fordított, karaṇi - csinálás)



FELVÉTEL LÉPÉSEI
  • kiinduló ászana: Kandarászana
  1. A karokat behajlítva a tenyerekkel támasszuk meg a derekunkat. A kéztő a deréknál van, a kéz ujjai a láb felé néznek. A két könyök minél közelebb legyen egymáshoz képest, hogy a talajra simuló felkarok egymással párhuzamosan helyezkedjenek el (az alkarok merőlegesek a talajra).
  2. Belégzéssel emeljük egyik lábunkat, merőlegesen a talajra, majd mellézárjuk a másikat. A medenceöv beleereszkedik a tenyerekbe.
  3. Megjegyzés: a pózt felvehetjük ekeállásból is. Ebben az esetben a hátat támasztó tenyereket a medencéhez engedjük és aztán belebillentjük azt.
  4. Ha a függőleges lábtartás erősen megterheli a csuklót, akkor könnyítésként a lábakat a fej felé engedhetjük.
 
KITARTÁS
  • A medenceöv beleereszkedik a tenyerekbe, puhán behúzódik a has.
  • Osszuk el a testsúlyt egyenletesen a felkarok, a vállöv és a tarkó között.
  • A mellkast nyitjuk, a szegycsontot emeljük.
  • Mindkét láb aktív, a lábfej összezárt, az egész talpat emeljük fölfelé.

TIPIKUS HIBÁK
  • a láb lazán van és szétnyílik
  • nem billen a medence a tenyérbe
  • a mellkas beesett
  • a két könyök túl távol van egymáshoz képest

KITARTÁS ALATTI LÉGZÉS
  • belégzés: nyit a mellkas, nyújt a láb fölfelé
  • kilégzés: nehezedik a vállöv, billen a medence a tenyérbe

LEBONTÁS LÉPÉSEI
  1. Kilégzéssel engedjük vissza a lábunkat a talajra, lazítsuk el a karokat, s lassan engedjük le a medencénket is, 2-3 légzésig maradjunk ebben a helyzetben.
  • pihenő ászana: Savászana vagy Szupta-pávana-muktászana
RÁVEZETÉS
  • falnál hengerpárnára (1 vagy 2 db) engedni a medencét (lehet szupta-dandāsanából felvenni, vagy terpeszből előrehajlással és pici bukfenccel). Érdemes arra figyelni, hogy a párnák ne érjenek teljesen a falhoz, legyenek attól távolabb. Az eltartást segítheti, ha téglát teszünk a fal és a párna közé.
  • segítő baba pózban van és az ő hátára engedni a medencét (gyakorló fölveszi az ekeállást, a segítő mögé helyezkedik baba pózba és aztán engedi le a medencéjét a gyakorló)
  • székről leereszkedni (láb a háttámlán, derék megemelve blokkal vagy pléddel, vállöv alatt hengerpárna)

HATÁSOK
  • a köldök, a szív- és torokcsakrát harmonizálja
  • hormonálisan megfiatalítja az öregedő testet
  • nyugtatja az idegrendszert
  • rövid időre megszűnteti a fáradtságot, valamint segíti a tanulást, a könnyebb emlékezést
  • kiváló az álmosság elűzésére
  • kedvezően hat az agyalapi mirigy, az agyi vérkeringés, a hallás, a nemi működés zavarai esetén
  • javasolt még aranyér, epilepszia, fejfájás, gyomorsüllyedés, heresorvadás, impotencia, a pajzsmirigy csökkent működése, torok- és gégegyulladás, krónikus mandulagyulladás, petefészek gyulladás, menstruációs problémák, vastagbélgyulladás, visszértágulatok, meddőség, mellékvese rendellenességek, méhhátrahajlás esetén

ELLENJAVALLATOK
  • nyakcsigolya problémákkal küzdők és gerincsérvesek ne végezzék
  • extrém magas és alacsony vérnyomás
  • nagyfokú érelmeszesedés
  • szívbetegségek
  • fej területén bármilyen akkut gyulladás vagy vérzés van
  • retinaleválásra és bevérzésre hajlamos szem
  • fülgyulladás, kötőhártya gyulladás, zöldhályog esetén
  • menstruáció alatt

Írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.


Kapcsolódó gyakorlatok

Prasārita-pādottānāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Uttānāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Ūrdhva-mukha-śvanāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Egyéb gyakorlatok

írta: Medvegy Gergely és Képes Andrea
Śītalī-prāṇāyāma
összeállította: Képes Andrea és Medvegy Gergely
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy