Hasi savászana - Hason fekvő hullapóz
Hasi śavāsana (śava – hulla)


 
FELVÉTEL LÉPÉSEI
  • kiinduló ászana: hason fekvés
  1. Hason fekvésben megemeljük mindkét lábat pár centire a talajtól, majd visszafektetjük úgy, hogy végigsimítjuk a combokat a talajon.
  2. Nagylábujjak összeérnek, sarkak lazán gördülnek ki oldalra. (Lehetséges variáció, hogy a sarkak egymás felé közelítenek, a lábfejeket pedig kifelé fordítjuk, a belső talpél simul a talajra.)
  3. Hosszan simítjuk végig a hasat a talajon.
  4. Fejtetővel nyújtózva kiegyenesítjük a gerincet.
  5. A két kezet tenyérrel felfelé egymásra fektetjük a homlok alatt. Könyökök oldalra kifelé fekszenek. (Lehetséges variáció, hogy a karok maradnak a test mellett, tenyérrel fölfelé, és felváltva először a bal fület, majd a jobbat fektetjük a talajra, az arc oldalra néz.)
  6. Szemek behunyva.
  7. Relaxáció segítségével ellazítjuk egész testünket.

KITARTÁS
  1. Teljes ellazulás van.

LEBONTÁS LÉPÉSEI
  1. Óvatosan átmozgatjuk kezünket, lábunkat.
  2. Talpra húzzuk lábunkat, majd az oldalunkra gördülünk, kis párnát képezve a karból.
  3. Tenyértámasz segítségével feltoljuk magunkat egy kényelmes ülőpozícióba.
  • pihenő ászana: kényelmes ülőpóz

KITARTÁS ALATTI LÉGZÉS
  • Puha, egyenletes.
  • Vezetett relaxáció során, ahogy az oktató instruálja.

TIPIKUS HIBÁK
  • feszültség, görcs van a testben
  • nem laza a sarok/lábfej
  • test középvonala eltér az egyenestől
  • tenyér nem felfelé néz
  • vállöv megemelt
  • nyak túlságosan megtörik

HATÁSOK
  • feszültség, stressz és túlterheltség oldására kiváló
  • pihenteti a testet és az elmét

Írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.


Kapcsolódó gyakorlatok

Pārśvottānāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Vīrabhadrāsana 3
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Parighāsana 2
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Egyéb gyakorlatok

csőrkéz
Hakini a homlokcsakra istene
írta: Medvegy Gergely és Képes Andrea
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy