Vaszisthászana - Féloldalas fekvőtámasz lábkiemeléssel
Vasiṣṭhāsana (vasiṣṭha - legkiválóbb, a 7 bölcs egyike)



FELVÉTEL LÉPÉSEI

  • kiinduló ászana: Kasjapászana
  1. Vegyük fel a kaśyapāsanát úgy, hogy a jobb tenyerünkön támaszkodunk.
  2. Belégzéssel emeljük fel a bal kezünket és lábunkat:
    • a bal kar a talajra merőleges, teljesen nyújtva van, a tenyér előre néz, a vállöv széles; a bal láb szintén nyújtva, aktív, s így emeljük azt olyan magasra, amennyire csak lehetséges, a lábfej visszafeszítve.
    • a bal kéz első három ujjával a bal nagylábujjat fogjuk, s a kart és lábat így nyújtjuk és emeljük ki, megtartván azokat a törzs síkjában, a talajra merőlegesen.

KITARTÁS
  • A karok, a hát, a lábak teljesen nyújtva, a fej, törzs, csípő, láb egy vonalban van.
  • A fej a törzs folytatása, tekintet előre irányul; vagy elfordul a fej, és a bal kézre nézünk.
  • A testsúly a támaszkodó tenyéren és a lent lévő láb külső élén oszlik el.
  • A törzs izmai aktívak, nyit a csípő, a medencét megtartjuk a testtel egy síkban.
 
KITARTÁS ALATTI LÉGZÉS
  • belégzés: emelkedünk fel a tartó kezünkből, egyenesedik a vállöv, nyílik a mellkas, emel a fönt lévő láb
  • kilégzés: nyújtózik el a láb és fej, fokozódik a csípő nyitás

KIJÖVETEL LÉPÉSEI
  1. Néhány légzés után leengedjük a felemelt bal kart/lábat és Kasjapászanán keresztül felvesszük a Szantólanászanát, majd a másik oldalra is elvégezzük a gyakorlatot.
  • pihenő ászana: Sasánkászana

TIPIKUS HIBÁK
  • a testben nincsenek meg a fent leírt aktivitások, 
  • test megtörik valahol és nincs egy vonalban („kifli” alakú lesz)
  • a test síkja nem merőleges a talajra, eldől előre vagy hátra
  • a medence a talajhoz túl közel kerül, vagy túl magasra emelkedik
  • a mellkas, a vállöv, a fej nem megtartott
  • a medence ne essen ki a törzs síkjából

HATÁSOK
  • fejleszti az idegi egyensúlyt
  • rugalmassá teszi a lábizmokat, erősíti a karokat és tonizálja a hát alsó szakaszát
  • erősíti a csuklókat, edzi a lábakat, felfrissíti a gerinc ágyéki és farkcsonti tájékát
  • kitartást és magabiztosságot ad

ELLENJAVALLATOK
  • a csukló, a váll és a csípő gyulladásos és degeneratív megbetegedései

Írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.


Kapcsolódó gyakorlatok

Utthita-pārśvakoṇāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Marīcyāsana 1
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Dhanurāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Egyéb gyakorlatok

folyadék kéztartás
Ganésa az elefántfejű isten, aki mindent legyőz
összeállította: Képes Andrea és Medvegy Gergely
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy