Vriscsikászana - Skorpióállás
Vṛścikāsana (vṛścika - skorpió)



FELVÉTEL LÉPÉSEI

  • kiinduló ászana: Vadzsrászana (fallal szemben elhelyezkedve)
  1. Helyezzük az alkarokat a talajra egymással párhuzamosan, vállszélességben megnyitva. A tenyerek is a talajra simítva, a mutatóujj töve a talajba nyomva (a kéz ujjai a fal előtt, egészen közel ahhoz, hogy a falfelület segítsen majd az egyensúlyozásban).
  2. A lábakat nyújtsuk ki, mintha alkartámaszos adho-mukha-śvanāsanát szeretnénk végrehajtani. Lépjünk a lábakkal a kezek felé, közelítve a medenceövet a falhoz, majd lendítsük fel az egyik lábunkat, s emeljük utána a másikat is, a talpakat a falra simítva.
  3. Eközben a testsúlyt a tenyerek és az alkarok tartják, a fej kiemelve, a tekintet a falra tövére irányul, finoman homorodik a nyaki és a hátgerinc. A lábak egymás mellé zárva. Fontos, hogy a két könyök végig maradjon vállszélességben, idővel próbáljuk az egyensúlyt a fal segítsége nélkül is megtartani.
  4. Ebből a tartásból homorítjuk a hátat és közelítjük a két talpat a fejtetőhöz.

KITARTÁS
  • A lenyomott tenyérből és alkarból nyújtózik fölfelé a felkar és emeli fel a vállat és a törzs két oldalát.
  • A vállöv széles, a vállakat elemeljük a fülektől, a lapockákat belesimítjuk a hátunkba.
  • A törzs izmai teljesen aktívak, mint a Tádászanában, a lengő bordákat megtartjuk és azoktól emeljük fel a csípőt.
  • A két térd behajlít és a talp rátesz, vagy közelít a fejtetőhöz.

KITARTÁS ALATTI LÉGZÉS
  • belégzés: vállöv megemelésével emelkedik fel a törzs
  • kilégzés: ezt az emelkedést vezetjük tovább a térd fölfelé nyújtásával

TIPIKUS HIBÁK
  • a tenyér elemelkedik a földtől
  • a tenyerek és a könyökök szűkebb helyzetbe kerülnek a vállszélességnél
  • a vállöv nem megtartott
  • a fejet nem emeljük meg és nem homorítunk a nyaki gerinccel
  • a medence és az alhas nem megtartott
  • túlságosan megtörik a derék, nem homorodik eléggé a hát
KIJÖVETEL LÉPÉSEI
  1. Visszaegyenesedünk Pincsa-majúrászanába és onnan engedjük le egyik, majd másik lábunkat.
  • pihenő ászana: Sasánkászana 

HATÁSOK
  • növeli a gerinc rugalmasságát, masszírozza a hasűri szerveket és a vesék, a mellékvesék és az immunrendszer működését is figyelemreméltóan serkenti
  • javítja az egyensúlyérzéket és az elme koncentrálóképességét
  • rendszeres kivitelezése tisztítja a vért, így sok bőrbetegség gyógyításában is segíthet
  • újjászervezi a prána eloszlását a testben, megállítja a fizikai öregedési folyamatot
  • növeli az agy és az agyalapi mirigy vérellátását, újjáéleszti a test rendszereit és helyrehozza az idegi és mirigyes rendellenességeket
  • javítja a keringést az alsó végtagokban és a hasban, enyhíti az aranyérbántalmakat és a visszérproblémákat, és tonizálja a szaporodási szerveket

ELLENJAVALLATOK
  • extrém magas és alacsony vérnyomás
  • nagyfokú érelmeszesedés
  • szívbetegségek
  • fej területén bármilyen akkut gyulladás vagy vérzés van
  • retinaleválásra és bevérzésre hajlamos szem
  • fülgyulladás, kötőhártya gyulladás, zöldhályog esetén
  • menstruáció alatt

Írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:
- B.K.S. Iyengar: Jóga új megvilágításban. Saxum Kiadó, Budapest, 1999.
- Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.
- David Frawley: Jóga és Ájurvéda. Foreves Kiadó, Budapest, 2003.
- Képes Andrea, Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Hatha-jóga gyakorlata jegyzet. BHF, Budapest, 2012.
- Medvegy Gergely, Timárné Ozorák Zsuzsanna: Ászana jegyzet 1-3. BHF, Budapest, 2010.
- Medvegy Gergely: Jógaoktató továbbképzés (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2009.
- Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Budapest, 1999.
- Timárné Ozorák Zsuzsanna: Jógaélettan (oktatási segédanyag). BHF, Budapest, 2011.


Kapcsolódó gyakorlatok

Śīrṣāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Siddhāsana
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Marīcyāsana 1
írta: Medvegy Gergely, Képes Andrea, T. Ozorák Zsuzsanna
Egyéb gyakorlatok

a nap kezdete, minden jó dolog eredete
írta: Medvegy Gergely és Képes Andrea
a kiöntés és egyesülés mozdulata
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy